مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21307 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مشكل من اين است كه بسيار دروغگو هستم، يعني،براي تعريف كردن يك مطلب بسيار به آن شاخ و برگ مي دهم، لطفا چند كتاب اخلاقي را معرفي كنيد؟
در نامه خود به سه مشكل اشاره كرده ايد كه راه حل آنها به طور اجمال بدين قرار است: 1 مسأله دروغ گويي كه از آن اظهار شكايت نموديد. در اين مورد دو نكته موجب اميدواري است: اول اينكه به اشكال خود به خوبي پي برده ايد و دريافته ايد كه لازم است خود را از چنين عملي پيراسته سازيد. دروغ گويي نه تنها گناهي است كه هر انساني به فطرت خود آن را زشت مي شمارد و در نهايت موجب رسوايي انسان مي شود. بلكه توفيق كسب ايمان را از انسان مي گيرد. حضرت علي(ع) در اين مورد مي فرمايند: «بنده مزه ايمان را نمي چشد مگر اينكه دروغ گويي را رها كند؛ چه دروغ جدي و چه شوخي» (اصول كافي ج 2 ص 340) مي توان گفت كه انسان با شناخت عيب خود به نيمه راه درمان آن رسيده است. دوم اينكه فرموده ايد در ترك دروغ گويي تا حدي موفق شده ايد و اين امر دليل بر توانايي تو در ترك دروغ است. ولي چون مدتي است به آن عادت كرده ايد يكباره ترك آن مشكل مي نمايد لذا بايد با جديت سعي در ريشه كن كردن آن داشته باشيد بايد سعي كنيد با مراقبت و تأمل بكوشيد هنگامي كه در معرض دروغ گويي قرار مي گيريد از اين گناه اجتناب كنيد. سپس هر شب اقدام به محاسبه نفس كرده و بررسي كنيد كه آيا ميزان دروغ گويي شما كمتر شده است يا نه و نفس خود را تشويق كنيد تا دچار چنين عيبي نشود. طرحي ضميمه پاسخ نامه شما مي گردد كه در نحوه محاسبه نفس شمارا كمك مي كند. از طرف ديگر براي خود تنبيه هايي در نظر گيريد و اگر موقع محاسبه متوجه شديد كه در طول روز دروغي از شما سر زده است آن تنبيه را اعمال نماييد. تنبيه در اين زمينه به تناسب شرايط شما متفاوت مي باشد؛ مثلا مي توانيد ميزان صحبت كردن خود را كم كنيد روزه بگيريد در مكان هايي كه خطر مبتلا شدن به دروغ گويي بيشتر است نرويد يا با كساني كه بيشتر موجب دروغ گويي شما مي شوند تماس نگيريد. امر ديگري كه لازم است از هم اكنون در جهت آن سعي و كوشش كنيد ترك معاشرت و مصاحبت با افراد دروغ گوست. به تدريج مصاحبت با اين افراد را كمتر كنيد وبا افراد درستكار و راستگو بيشتر مصاحبت داشته باشيد. نتيجه تلاش خود را به ما خبر دهيد تا در صورت لزوم و در حد توان شما را ياري تان كنيم. 2 مسأله دوم: در باب سيره پيامبر(ص) مطالعه كتاب هاي زير را به شما توصيه مي كنيم: سنن النبي(ص) تاليف علامه طباطبايي وحي و نبوت استاد شهيد آيه الله مطهري چهل حديث در سنت نبوي جواد محدثي انتشارات سازمان تبليغات سيره نبوي شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.